Zo šiestich rezervovaných párov súprav, uvedených aj v novom grafikone vlakovej dopravy, prevádzkuje súkromný prepravca RegioJet z Bratislavy do Košíc a späť naďalej iba tri páry v šesťhodinových intervaloch.
BRATISLAVA 17. decembra (WebNoviny.sk) – Súkromný dopravca RegioJet na hlavnej domácej železničnej trati z Bratislavy cez Žilinu do Košíc nepoužíva všetky objednané vlaky. Z rezervovaných šiestich párov súprav, uvedených aj v novom grafikone vlakovej dopravy, prevádzkuje naďalej iba tri páry v šesťhodinových intervaloch. V prípade troch rezervovaných, ale nevyužívaných párov vlakov, požiadal Železnice Slovenskej republiky o ich vedenie až dňom vyhlásenia bez uvedenia konkrétneho dátumu. Zároveň požiadal zvýšiť v používaných vlakoch počet vozňov zo šesť na trinásť. O tejto požiadavke vzhľadom na dĺžku nástupíšť na železničných staniciach bude štátny správca železničnej infraštruktúry s prepravcom ešte rokovať.
„Budeme aktívne sledovať situáciu po navýšení počtu vozňov, ktoré aktuálne vypravujeme v čase špičiek, a pokiaľ vznikne potreba na zavedenie ďalších spojov, budeme na to schopní tiež reagovať,“ informoval agentúru SITA hovorca RegioJet Aleš Ondrůj. „Ale najprv treba začať v januári prevádzku s posilnenými súpravami, vyhodnotiť ju, sledovať záujem a potom rozhodnúť o ďalších krokoch,“ uviedol. O využívaní zvyšných rezervovaných párov vlakov zatiaľ spoločnosť neuvažuje.
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký upozornil, že štátne vlaky budú musieť v staniciach aj viac ako dvadsať minút čakať na vlak, ktorý v podstate nepôjde. „Toto tu doteraz nebolo. Ak si Železničná spoločnosť Slovensko objednala trasy vlakov, tak ich od prvého dňa prevádzkovala. Budeme sledovať, ako na to zareaguje správca železničnej infraštruktúry a či upraví grafikon, ak RegioJet nezačne vlaky využívať,“ povedal Cenký.
Tieto problémy je podľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) možné riešiť až prvou zmenou cestovného poriadku. „Upraviť grafikon je možné až k prvej zmene (28. februára 2016) na základe objednávky dopravcu. RegioJet uhrádza za nezrealizované vlaky v zmysle platného cenového výmeru 9,23 eura za trasu a vlak,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Súkromný prepravca hrozil zrušením svojich žltých komerčných vlakov medzi Bratislavou a Košicami. Mal výhrady k financovaniu IC vlakov štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK). Po tom, čo tá nedávno oznámila, že zastaví prevádzku svojich IC vlakov pre stratu 18. januára 2016, RegioJet zmenil postoj. Svoje vlaky chce posilniť na trinásť vozňov, čím sa kapacita jednej súpravy zvýši na sedemsto miest. Je to dvojnásobne viac oproti celkovej súčasnej kapacite IC vlakov ZSSK a RegioJet premávajúcich z Bratislavy do Košíc a späť.
„RegioJet začína s postupným posilňovaním súprav a navyšovaním kapacity už teraz. Aktuálne sa šesťvozňové súpravy predĺžia na sedem vozňov, to by malo nastať ešte pred Vianocami,“ priblížil Ondrůj. Kapacita vlakov sa tak zvýši na 380 miest na sedenie a budú v nich nové vozne Astra. Prepravca chce získať nových cestujúcich najmä z osobných automobilov.
Na trase z Prahy cez Žilinu do Košíc a späť prevádzkuje RegioJet ďalšie dva páry vlakov denne. Na úseku medzi Žilinou a Košicami tak jazdí päť párov žltých vlakov v každom smere. „Takto sme prevádzku upravili a oznámili v novembri vzhľadom na vtedajšiu situáciu na dopravnom trhu a zámer ďalej aktivity na Slovensku nerozvíjať,“ pripomenul Ondrůj. Situácia sa zmenila vyhlásením ZSSK o zastavení jej IC vlakov a RegioJet zareagoval tým, že svoje služby bude ďalej rozvíjať.
Nástup do dlhších vlakov s trinástimi vozňami by podľa spoločnosti nemal byť problém. „Dlhé súpravy na Slovensko vyjdú už tento týždeň na medzinárodných linkách z Prahy do Košíc a aj skôr jazdili také dlhé vlaky v rámci Československa. Pokiaľ je perón kratší, než je dĺžka súpravy, nástup a výstup riadi personál z tých vozňov a cez tie vozne, ktoré stoja pri peróne, aby bola zaručená stopercentná bezpečnosť,“ dodal Ondrůj.
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.
17. decembra 2015