Aktuálna samostatná výstava renomovaného európskeho umelca Jiřiho Georga Dokoupila (1954) pod názvom Oxymoron prináša na Slovensko nielen ikonické bublinové obrazy, ale aj jeden z jeho najnovších projektov Furniture For Fotos.BRATISLAVA 5. decembra (WebNoviny.sk) – Dokoupil vstúpil na svetovú scénu v 80. rokoch minulého storočia v rámci silnej nemeckej neo-expresívnej maliarskej školy. V priebehu rokov postavil osobitý maliarsky program, ktorý modeluje polemiku so samotným médiom maľby.
Ide o posun od expresívnej figurálnej maľby k novým experimentálnym a „mentálnym“ polohám maliarskej práce. V priebehu rokov priniesol takmer stovku inovatívnych maliarskych techník a štýlov, ktoré podáva v ucelených cykloch (maľba pneumatikou, bičom, sadzami, dymom sviečky, „filmové“ plátna a pod.).
Obrazom: Dokoupilova výstava v Bratislave
Maľby s bublinami rozvíja od roku 1992
Na súčasnej výstave prezentuje sériu malieb s mydlovými bublinami, ktoré rozvíja od roku 1992 hlavne vo svojom berlínskom ateliéri.
Bubliny v klasickej ikonografii boli symbolom prchavosti chvíle a pominuteľnosti života, dnes možno viac svedčia o povrchnosti médií a vnímania sveta. Ide o proces kalkulovanej spontánnosti a akčnosti maľby – kde bubliny s pridaním pigmentu vytvárajú podivné organické a dynamické štruktúry, melodicky vznášajúce sa na obrazovej ploche.
Je to abstraktná maľba? Materiálová maľba reálnymi bublinami? Či skôr Dokoupilov postoj voči maľbe, jeho dialóg so samotným jazykom závesného obrazu.
Furniture For Fotos
V podobnom duchu Jiří Georg Dokoupil vytvoril aj sériu špeciálnych objektov, ktoré stierajú rozdiely medzi druhou a treťou dimenziou. Ide o cyklus Furniture For Fotos, ktorý po premiére v pražskej DSC Gallery predstaví prvýkrát aj na Slovensku.
„Už před sedmi lety jsem měl sen o tom, že se druhá dimenze rozhodla být třetí, ale nějak jí to nevyšlo…jde o nejautentičtější důkaz teorie Marcela Duchampa, který říká, že umělecké dílo začne existovat teprve s divákem. Objekty samotné neznamenají nic, dokud se divák sám nestane součástí sochy,“ vysvetľuje princíp tejto série samotný autor.
Vznikla ucelená kolekcia elementárnych nábytkových prvkov a predmetov s iluzívnou perspektívnou skratkou, ktoré narúšajú bežné vnímanie týchto podivných objektov. Tak obe polohy Dokoupila na tejto výstave – séria malieb a 3D realizácie prinášajú príbuzné protichodné (oxymoronové) prístupy autora v jeho súčasnom umeleckom prejave.
Jiří Georg Dokoupil sa narodil roku 1954 v Krnove. V roku 1968 sa jeho rodina presťahovala do Kolína nad Rýnom v Nemecku, kde v 70. rokoch študoval na Akadémii výtvarných umení. Ďalej navštevoval výtvarné ateliéry na University of Frankfurt v Nemecku a Cooper Union v New Yorku, kde študoval pod vedením nemeckého koncep-tualistu Hanse Haackeho, ktorý mal významný vplyv na jeho rannú tvorbu.
Od roku 1979 bol Dokoupil prominentným členom nemeckej neo-expresionistickej skupiny Mülheimer Freiheit, ktorú založil spolu s ďalšími piatimi umelcami. Od jeho účasti na významnej svetovej výstave Documenta 7 v Kasseli v roku 1982 sa z neho stala hviezda svetového formátu.
Od tejto doby prezentoval svoju tvorbu na svetových výstavách, napríklad na Benátskom bienále (1987, 1993), vystavoval v galérii slávneho Lea Castelliho, Ileany Sonnabend alebo Davida Zwirnera v New Yorku, tiež v umeleckých inštitúciách ako Centre Georges Pompidou v Paríži či viedenské Muzeum Moderner Kunst Stiftung Ludwig (Mumok), Museo Reina Sofia v Madride alebo Museum of Modern Art (MoMA) v New Yorku. Jeho obrazy sú zastúpené v zbierkach významných umeleckých inštitúcií, i v popredných privátnych zbierkách po celom svete.
V rokoch 1983-1984 pôsobil Dokoupil ako hosťujúci profesor na Kunstakademie v Düsseldorfe, v roku 1989 v Circulo de Ballas Artes v Madride a na Gesamtschule Kassel v rokoch 1994-1995. V roku 2012 získal cenu Lovis-Corinth Price. V súčasnosti žije a pracuje v Berlíne, Madride, Rio de Janeiro a v Prahe.
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.
5. decembra 2016